Hoe merk je dat je zwanger bent?

Heb je last van misselijkheid, ben je overtijd en vraag je je af of je zwanger bent? Wanneer je last hebt van diverse zwangerschapssymptomen, is er een grote kans dat je echt zwanger bent. Maar welke zwangerschapssymptomen zijn er zoal? Wij hebben de diverse symptomen die je kunt ervaren voor je op een rij gezet. Wil je echt zekerheid hebben, dan raden we je altijd aan om een zwangerschapstest te doen. Lees snel verder voor meer informatie.

Je bent vermoeid

Vermoeidheid is iets dat bij een zwangerschap hoort. In je lichaam vinden diverse veranderingen plaats en dat zorgt ervoor dat je je moe voelt. Je zal misschien ervaren dat je veel wilt slapen of je snel uitgeput voelt. Vermoeidheid kan al in de eerste week van de zwangerschap verschijnen en is dan ook een belangrijk symptoom. Echter is alleen dit symptoom op zich geen signaal dat je zwanger bent .Dan zou je ook met andere symptomen te maken moeten hebben. Vermoeidheid kan namelijk met diverse factoren te maken hebben.

Je hebt last van pijnlijke borsten

Ben je zwanger, dan worden je borsten groter. Dit zorgt ervoor dat ze gevoeliger worden. Je kunt last krijgen van pijnlijke borsten. Je zal ook merken dat je tepelhoven donkerder van kleur worden. Dit kan al in de eerste twee weken na de conceptie plaatsvinden. Echter worden je borsten vaak ook wat gevoeliger als je bijna ongesteld moet worden. Daarom is het altijd aan te raden om voor de zekerheid een zwangerschapstest te doen.

Je hebt last van misselijkheid

Heb je last van misselijkheid of overgeven? Dan denk je misschien dat je zwanger bent, omdat dit bijvoorbeeld ochtendmisselijkheid kan zijn. Doorgaans kun je hier tussen de 2 tot 8 weken na de conceptie (bevruchting) last van krijgen. Echter zijn er ook vrouwen die geen last hebben van zwangerschapsmisselijkheid. Een groot deel dat hier last van krijgt, ervaart dit gedurende de eerste 3 maanden van de zwangerschap. Deze misselijkheid kun je ook de hele dag ervaren. Waardoor je zo misselijk bent, kan komen door het HCG hormoon. Dit wordt flink aangemaakt gedurende de eerste weken van de zwangerschap. Heb je alleen last van misselijkheid, dan kan er ook sprake zijn van griep of je kunt iets verkeerds hebben gegeten.

Je hebt ook last van andere zwangerschapssymptomen

• Ben je zwanger, dan heb je niet alleen last van vermoeidheid, misselijkheid en pijnlijke borsten. Je kunt ook last hebben van andere symptomen, zoals de volgende symptomen:

Vaak plassen: je moet vaak naar het toilet om te plassen, maar dit is geen pijnlijke plas.

• Buikkrampen en licht verlies van bloed: de innesteling in de baarmoederwand kan zorgen voor een lichte bloeding en lichte buikkrampen.
  • Smaak en reuk verandert: je kunt ineens zin krijgen in eten dat je normaal niet lekker vindt of ineens iets helemaal niet meer lekker vinden.
  • Je huid verandert: je krijgt last van puistjes en een vette huid.
  • Je krijgt meer vaginale afscheiding: je hebt meer vaginale afscheiding die neutraal ruikt en niet jeukt
  • Duizeligheid: je kunt je duizelig en licht in het hoofd voelen.
  • Opgeblazen gevoel: je kunt het gevoel hebben dat je een opgeblazen onderbuik hebt
  • Hoofdpijn: je kunt last hebben van hoofdpijn.
  • Eetbuien: je hebt last van eetbuien en wilt ineens veel verschillende soorten eten in grote hoeveelheden naar binnen werken.
  • Emotioneel gevoel: je voelt je emotioneel en hebt last van stemmingswisselingen, wat door de hormonale veranderingen komt.

Heb je last van meerdere van de bovengenoemde symptomen en twijfel je of je zwanger bent? Doe dan altijd eerst een zwangerschapstest, zodat je geheel zekerheid hebt. Alleen een test kan dit uitwijzen.